Sunday, August 7, 2011

Rindu Berpuasa

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah sekarang tengah bulan Ramadhan, jom kita isi masa² dengan beramal dan beribadat. 
Ingat lagi masa aku duduk kat KMM, aku isi masa dengan baik... tapi kalau kat rumah... teruk sangat. Ye lar kat rumah macam² hiburan ada terutama internet. Leka dan lalai...

Aku rindu sebenarnya nak berpuasa kat KMM, bukan aku tak suka berpuasa di samping family tapi bila dah terbiasa kat rumah terlalu lama, jadi pemalas kowt. 

Bermula sahur, kalau rajin pergi kafe, kalau malas sahur roti dengan air milo... sementara tunggu azan Subuh, buat sembahyang sunnat sikit, lepas tu tido,,,hoho
Tapi kalau kat rumah, selalunya lah lepas sahur terus tidur, bangun Subuh pun 6.30 dah lambat sebenarnya...
Bangun dekat pukul 10pagi then pergi kerja sampai 6.30petang. Malam plak lepas tarawih terus mengadap laptop...memang aku manusia dalam kerugian


Kalau kat KMM, ye la duduk berdikari, kena ada sikit usaha baru dapat. Nak makan pergi beli sendiri, then buka kat bilik orang dan kongsi ramai² makanan masing². Pastu terus sembahyang Maghrib berjemaah. Sementara tunggu Isyak, buat benda berfaedah seperti baca al-Quran ke dan macam² lagi. Lepas tu tarawih, best sangat sebab kat sana ramai kawan² kan, bangga la dengan member jadi imam jemaahkan ramai pelajar, pastu ada sedikit zikir, suara merdu,,, sangat best la! Pastu balik bilik, buat kerja dan terus tidur,,,huhu


Tapi ada satu malam, sangat tak boleh lupa,,,hehe air teh kat surau tak habis, so member AJK surau bawak la balik air tu,,,, masih banyak kowt... pastu ada je otak kreatif nak main permainan...
Buat bulatan, gunakan botol kosong sebagai petunjuk... pusingkan botol dan tengok dia arah pada siapa, dan yang kena, minum air teh secawan! haha dan aku sangat bernasib baik kerana punya lah dekat 40 cawan, aku hanya terkena 2 cawan saje ;) budak² ni sampai berbelas cawan,,, habes kembung perut,,,hehehe



Haha sedikit perjalanan hidup kami semasa di bulan Ramadhan,,,setiap komen membawa seribu kenangan,,,haih -.-' macam² citer sebenarnya... rindu kat sana,,, 

3 comments:

a.r.e.p a.h.m.a.d said...

bab minum air teh tu aku xsanggup!!!~~
hahaha~~~
pecah perut dok!!!~~
:'D

eazy_fizz said...

memang superb rindu woo.....puase kat KMM. sahur + buka ngan roomate.

~ plus puase kat rumah skunk nie buat aku jadi pemalas la

muezz@blaz said...

@arif: tau xpe,,,kebentak hohoho

@faiza : huhu aah kan?hehe