Sunday, August 14, 2011

Untunglaa Dah Tahu Semua

بسم الله الرحمن الرحيم


Betul lah, kita kena guna kemudahan zaman moden ni untuk kebaikan... Facebook dan Blogger contohnya,,, best² sebab banyak membantu... apa yang aku buat sampai best sangat tuu??? haa persedian aku sebelum masuk ke UPM lar... dok usha blog² senior, blog yang sama coursemate ternyata menaikkan lagi semangat,,hahah xde la naik sangat kan...

Thanks kepada Kak Ada & Muin yang bagi info bagai nak gila,,, dari situ mula aku kenal budak yang senasib aku, Amirah & Shyafiq... belom lagi kat Facebook, Rossa & Farhani... senior lagi sorang ney Hidayat,,, berguna jugak untuk aku, best sebab belum apa² dah kenal itu ini, haaa tak lupa gak pada senior impian saya, Veterinar Aisyah & Maslinda,,,,hehehe sedih gak tak dapat jadi junior dyowang,,,,heeee haaa lagi satu, ada seseorang komen kat blog lagi satu, tak tinggalkan link, tapi dia offer nak bagi buku free,,, wahhh saya sangat terharu dan berbesar hati untuk menerima hadiah itu,,ececeh...


Info serba sedikit aku dapat, kos ni sangat enjoy bagi aku...hoho sebab kita belajar dari haiwan itu lahir sehingga dia melahirkan anak,,,haha menjaga haiwan² ternakan dan haiwan yang sekutu dengannya,,, nanti kena sembelih gak arnab, ayam,,,huhu tapi lembu tatau ade ke tak,,,hehehe haaa dan lagi satu, aku dinasihatkan jangan upload video² yang agak kontroversi sebab sebelum ni pernah ada kes sampai luar negara kowt,,,haha tengok group ni... Stop The Animal Murder at UPM, video penyembelihan arnab tersebar sampai ke Animal Rights,London... pastu kena serang, then UPM kena call,,,huhuhu betapa rasa bersalah batch akak aku sorang ni sebab dia ada di situasi itu,,,huhu

Pastu kira budak kos ni amatlah busy sebab hari minggu kena bersihkan kandang dan reban, kadang² kalau time cuti, kita kena jaga ayam kat reban,,,hahaha budak yang ambek kos ini juga perlu bersabar dan perlu ada semangat setia kawan serta kerjasama ok! pastu kena perah susu lembu, kena tanam rumput then siram pastu main simbah² air kat orang haha then harvest... pastu ayam kita kena jual gak -.-'


Kos ini sangat taff ok, xsemestinya kos bukan medik dan vet itu senang, buktinya ini lah,,, kena belajar anatomi dan fisiologi, kalkulus, perakaunan dan pemasaran, dan IT... ngeh² betapa membuatkan aku tergamam sebentar 0.0 

Serius aku ingat kos ni ringan² je, belajar menternak, orang takde kelulusan pun boleh je buat ternakan,,,hahaha tapi sangkaan aku sangat² jauh larinya.... betul lah, kat dunia ni takde yang senang,,, nak mencari sesuap nasi pun kena berusaha! Apatah lagi berjuang ke jalan Allah yang sudah tentu Syurga, nikmat selama-lamanya... ;)

OK lah, kesimpulannya Bacelor Pertanian (Sains Ternakan) ini bukan untuk jadi doktor haiwan tapi menjadi Farmer Management. Dan jangkaan mengatakan kos ini mudah, tolong tarik balik,,,huhu dan kepada rakan² di luar dan family serta saudara mara, maaf lah ye jika saya tak dapat nak join apa² event kalau masa yang tidak sesuai itu,,,huhu perhhh takde la busy sangat kan,,, dan apa² pun kos ini sangat mengujakan dan sangat enjoy even susah

Haaaa sekarang life kat UPM tak citer sangat kat sini, lagi-lagi pasal apa yang aku belajar... lau nak baca, boleh bukak blog lagi satu ni Ternakan Muezz!!! ;-)

5 comments:

Hidayat MY said...

wuhuu..tudiaa entry..
nampaknye dah get ready nak blajo la tu..
haha.
tp korg xde masalah kot asalkan ada minat..
hehe.
aku nasib baik da biasa blajo time diploma sampai ke degree suma pasai hewan..
nak muntah pun ada..sampai blog pun pasal hewan..
haha
tp hewan ternakan ni kureng skit.
tp pe leh wat..hewan jg kan..hahah

aisyah said...

yeahh. wajib blaja benda2 tambahan macam akaun n IT tu semua. sama la macam kitorg. tujuannya nanti supaya pandai manage farm. IT tu rasanya sujek wajib uni. anyhoo,ladang ayam milik upm tak besar mana pon. kecik comel je. rasanya tu under Prof Azhar. sbb akak pon sem lepas amek subjek tambahan poultry production. blaja psl binatang ternakan mmg best. akak pon minat ke arah ni. nanti muez bkk la ladang, biar akak jadi doc kat situ. hihi. and oh most importantly, kalau ada blaja benda2 yg bkaitan sembelih apa2 tu semua, jgn upload kat mana2. cukup la ada budak sains haiwan upload video sembelih arnab, huru hara jadinya kena hentam dgn org luar...

faiez_kiD92 said...

mantap kot persediaan nak masok uni nanti. tapi ak rase kos yg ko dpt nie mmg sesuai ngn ko yg mmg suke ngn binatang kan..... cool ape >_<

a.r.e.p a.h.m.a.d said...

terbaiiikkklah Muez...
Jgn riso...aku slalu sokong kau...
Gudlak yer.....
:'D

muezz@blaz said...

@senior dayat...tu la, msti pro dah bab2 hewan ternak ini,,,huhu

@kak aisyah... tu la pasal...siap wat group lagi kat FB,,,perhhh mmg tak la kan...psal jd dr. tu,,,hehe insyaAllah lau bjaya bukak ldang,,,hehehe

@easy_fizz... insyaAllah...ape2 pun harap2 aku dpt skor,,,huhu

@bayep...thanks ^^ ape2 pun ttap cuak neyh...hehe