Friday, January 21, 2011

Tak sampai hatiiii.... :-(

بسم الله الرحمن الرحيم

Serius,,,aku tak sangka pun Lalo boleh jadi gini, aku balik dari kolej tengok, Ya Allah apa yang terjadi ney....?! Kaki Lalo dah takde!  



Tengok tu,,,sebelah tinggal tulang, sebelah lagi bengkak,besar giler! Tadi aku try la untuk bersihkan kaki dia, Ya Allah perit agaknya dia rasa,,,tangan aku pun perit gak,,,adehhh kena duri dia,,,Duri Lalo la yang paling tajam antara landak2 yang ada kat rumah. Dah la aku kena buat sorang2,,,yang lain tak boleh buat,,,aku yang kena pegang dia,aku yang kena cuci kaki dia,dan macam2 lagi...susah wei kalau buat sorang2! Ada sesiapa yang nak bantu aku...?

Insiden ini berlaku disebabkan anak Lalo sendiri iaitu Lala (Generasi II).  Umi sempat melihat Lala menggigit2 kaki ayahnya,,,errr sungguh biadap perbuatan anak itu! Nasib kaki sebelah tak sempat hilang.

Pada mulanya, aku rasa macam nak bunuh je Lalo tu,,,tapi fikir2 dialah satu2nya hedgehog pertama aku,dan dia jugak boleh jadi baka dan dialah ketua keluarga Hedgehog kat rumah ney,,,Tapi dari sudut hati,daripada biar dia terseksa kerana kesakitan,lebih bunuh dia, tapi sanggupkah aku nak membunuh dia, macamana nak bunuh cara lembut tapi terus mati...? Bubuh RACUN? Asap Kereta? Argghhh entah la,,, Last2, aku tanyalah kepada yang lebih arif iaitu Kak Aisyah yang sedang belajar dalam bidang veterinar...memang ada ubat dan injection untuk matikan binatang dengan cara yang lembut...nama ubat tu Euthanasia. Tapi dia syorkan xyah la bunuh dia,,rawat dia dulu,,boleh je guna ubat manusia dengan bertujuan untuk cuci luka dia,,nak pergi klinik haiwan anjing kucing pun dia kata boleh....huhuhu tapi kena selalu rajin bersihkan dia...Masalahnya di sini siapakah yang akan lakukan semua itu apabila ketiadaan saya di rumah,,,jap lagi nak balik dah...ermmm tu lah persoalan yang selalu bermain di fikiran....

Tapi sekarang Lalo dah semakin sihat dan aktif,,,malam je dia aktif,,,walaupun kesian tengok dia jalan guna tiga kaki,,,errrr memang kesian la lau tengok dia,,,

Rasa cam dah taknak bela apa2 binatang yang susah camni la....

OK pengumuman di sini....siapa yang nak hedgehog saya,,,boleh datang ke rumah saya,,,Yup, ia Free dan percuma...cepat sementara stok masih ada.....tinggal 1 jantan,5 betina....!Semua salt&pepper! KECUALI LALO&LOLA

bukan apa,,taknak perkara di atas berlaku lagi...haih...sebab dah banyak sangat...

7 comments:

MissAisyah said...

bukan nama ubat tu euthenasia. tapi nama perbuatan itu. bnyknya hedgehog. promo la kat FB. mana tau ada yg nak. takpon kat mudah.my...

Lady D'yot said...

nakkk...hedgehog yg kt umah dh ilang..huk hukk~

Anonymous said...

Laaa kesian la plakkk...
Tp tu la hedgehog ni... agak ganazzz gak...

Nak bg free?.. Cun gak tuh...
Nak kena amik kat umah la yer?

- SP -

muezz@blaz said...

btol ke korang nak...?
kak nad?
SP nak gak..? skarang tgh ada yang sedang mengawan...tapi kena datang rumah lar,,,

lau nak contact no. 013-6310897
boleh bincang...free!

muhammad sufi saadon said...

muez..siannyer..huhuuuu...t aku nk tgok r..harap2 dpt tgok sblum ko kc kwan ko..huhuu

casperakhimi said...

weh muezz ko ingat aku lagi tak...aku nak kawen kan dengan hedgehog betina aku tu la...yg jantan still available ke?

lambat pulak aku baca entri ni huhu.

eazy_fizz said...

aku juz suke 'Sonic the Hedgehog' je.