Sunday, December 20, 2015

Majlis Perkahwinan Insan Rapat

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah syukur majlis berjalan lancar. 19/12/2015 adalah hari walimatul urus Mohd Arif dan Siti Fatihah di Larkin Jaya, Johor Bharu. Gigih aku balik dari KL malam tu... Alhamdulillah semua dipermudahkan urusan.



Sebelum majlis bermula, pergi teman pengantin bersiap kat rumah sanggar... hehe kemain lama ber make up pengantin kita ni... hehe jurusolek tu tekun sangat! 

Tapi apa yang aku nak sampaikan adalah rasa terharu sebab geng sehobi turut

Tuesday, October 27, 2015

Hak Asasi Haiwan

بسم الله الرحمن الرحيم


Ini berkenaan persatuan luar negara, pernah post benda ni :
  1. Animals Are Not Ours to Eat!
  2. Animals Are Not Ours to Wear!
  3. Animals Are Not Ours to Experiment On!
  4. Animals Are Not Ours to Use for Entertainment!
  5. Animals Are Not Ours to Abuse in Any Way!


Pernah tengok atau terbaca benda-benda macamni?  Inilah kita gelar golongan orang yang taksub! Dalam dunia kita harus berpada-pada dalam sesuatu hal. Kita sayang haiwan sampaikan kita tak boleh makan mereka. Jadi, adil kah golongan ini yang menggelar mereka pencinta haiwan tapi pembenci alam sekitar? Sebab golongan ini makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Tak adil lah kalau awak bersikap begitu. Kalau kita sayangkan alam sekitar, mana boleh makan sayur, mana boleh guna kertas, mana boleh itu ini dan blabla -.-' ok kita cari jawapan dalam al-Quran :

Dan sesungguhnya pada binatang-binatang ternak itu kamu beroleh punca-punca yang menyedarkan (tentang kemurahan dan kebijaksanaan Allah penciptanya); Kami beri kamu minum dari susu yang ada dalam perutnya, dan kamu beroleh banyak faedah lagi padanya; dan daripadanya juga kamu beroleh rezeki penghidupan kamu. 

(Al-Mu'minuun 23:21)

Terbukti kan? Haiwan itu memberi manfaat bagi manusia untuk sumber hidup. Jadi, makanlah apa pemberian Allah ini, yang halal. Jangan lari dari al-Quran dan Sunnah ye... Orang Islam tak patut menyokong hak asasi haiwan disamakan dengan hak asasi manusia. Ini yang mereke perjuangkan. Hati-hati dengan pemikiran sebegini kerana ianya sama seperti kita menolak al-Quran. 

Jadilah seorang manusia yang sayangkan haiwan tetapi bukan merendahkan darjat manusia atau merendahkan darjat haiwan itu. Darjat dah sedia ada diberitahu oleh Allah dalam al-Quran dimana manusia boleh buat apa sahaja pada haiwan untuk makan, minum, pakaian dan sebagainya tetapi bukan untuk didera.

Dan tidak ada sebab bagi kamu, (yang menjadikan) kamu tidak mahu makan dari (sembelihan binatang-binatang halal) yang disebut nama Allah ketika menyembelihnya, padahal Allah telah menerangkan satu persatu kepada kamu apa yang diharamkanNya atas kamu, kecuali apa yang kamu terpaksa memakannya? Dan sesungguhnya kebanyakan manusia hendak menyesatkan dengan hawa nafsu mereka dengan tidak berdasarkan pengetahuan. Sesungguhnya Tuhanmu, Dia lah yang lebih mengetahui akan orang-orang yang melampaui batas.

(Al-An'aam 6:119)


Sunday, October 11, 2015

Pertandingan Kucing Cantik

بسم الله الرحمن الرحيم



Sementara tengah menganggur di rumah mestilah kena cari aktiviti yang berfaedah, tidaklah hanya membesarkan badan je haha Alkisahnya dapat jemputan dari penganjur untuk jadi sukarelawan membantu supaya majlis berjalan dengan lancar. Sebenarnya agak teruja dapat jadi AJK dalam event ni sebab nak dapat pengalaman tu camne... Tapi aku bukan lah AJK secara rasmi yang sama-sama mengelolakan progam ini tapi hanya muncul ketika 'event' ini berlangsung je hehe

Antara tugas yang diberikan kepada aku dan geng sehobi yang lain :

Wednesday, September 30, 2015

Muezz Dalam Dunia Hedgehog


 بسم الله الرحمن الرحيم

Kali ini aku akan satukan semua cerita tentang Hedgehog aku dalam satu entri sebab entri lama tak mendatangkan manfaat sebagai penulis blog haha Kalau baca balik entri dulu, hmmm kelakar sangat!

Sebenarnya dah lama aku minat pada Hedgehog. Kebanyakkan ibubapa tak benarkan anak mereka membela haiwan peliharaan sewaktu muda lebih-lebih lagi haiwan eksotik. Disebabkan minat yang mendalam, aku selalu buat kajian membaca dalam internet tentang Hedgehog. Lepastu aku akan tunjuk pada ibubapa aku pasal semua itu hehehe

Aku mula berjinak dengan mudah.my disebabkan untuk membeli haiwan peliharaan. Selagi tak jumpa yang murah dan sesuai, akan buka laman sesawang itu setiap hari hehe Maka dengan izin Allah pada 3/7/2009 aku 'deal' dengan mamat India untuk beli sepasang Hedgehog Salt & Pepper.

Pada 5/7/2009 Alhamdulillah 'cash on delivery' Hedgehog berjalan lancar dibantu

Thursday, September 10, 2015

Permulaan Kiara Dengan Pasangannya

 بسم الله الرحمن الرحيم



Kalau sebelum ni Kiara duduk dengan aku kat rumah headquarters CP Broga, ibubapa aku takde situ so semuanya berjalan lancar je lah bela Kiara nih. Tiba masanya aku balik ke rumah sebab praktikal dah habis. Semua terkejut sebab aku bawa balik kucing haha... Mulanya semua tak setuju, banyak je komplen sana sini. Makin lama dah ok dah... heeee

Apa yang aku perhatikan Kiara ni memang penakut lah. Tak tahu la mungkin sebab

Sunday, September 6, 2015

Pets Jambori Day

بسم الله الرحمن الرحيم



Aku sangat teruja apabila Arep Ahmad membuat keputusan untuk pergi ke Pets Jambori Day walaupun tak ramai geng dari Johor nak turut serta. Kami merancang nak pergi ke sana hanya menggunakan kenderaan awam je. Alhamdulillah nak pergi ke Gombak Horse Riding Club(GHRC) tu mudah, dari LRT Gombak pastu boleh naik bas. Sungguh berbaloi dan jimat! Sebenarnya aku terasa teruja nak pergi sebab dah lama

Sunday, August 30, 2015

Sukarelawan Zoo Johor

بسم الله الرحمن الرحيم



Alhamdulillah dapat lagi turut serta progam sukarelawan zoo buat kali kedua tetapi kali ini di Zoo Johor. Dapat 'invitation' dari geng sehobi terus terima nak 'join' hehe Progam ini dianjurkan oleh Pertubuhan Sukarelawan Hidupan Zoo Dan Marin Johor(PSHZMJ) untuk meraikan kejayaan kerjasama di antara pihak Iskandar Regional Development Authority(IRDA) sebagai pembiaya dan Zoo Negeri Johor dalam menjayakan program pengayaan kandang Beruang Matahari. Aku dapat makluman seramai 150 yang menjadi sukarelawan.... fuhhh ramai jugak padahal Zoo Johor tak besar mana pun.



Progam macamni nak beri taklimat sebelum hari kejadian memang sukar. Sekarang ni

Friday, August 28, 2015

#bujangvacation #ktkk (Bahagian 2 - Krabi)

بسم الله الرحمن الرحيم



Tiba lah masa untuk kami pergi ke Krabi. Usha tiket bas dari Bangkok nak ke Krabi dapatlah 800 baht. Mahal kan? Sebenarnya korang boleh cari lebih murah dari ini. Tapi 800 baht ni pada aku berbaloi sebab layanan perkhidmatan dia memang terbaik! Mereka akan beri roti, air kotak dan air mineral sebelum bas bertolak. Lepastu mereka sediakan selimut untuk kita rasa hangat sebab dalam bas kan sejuk gilerrr.... haha Perjalanan dari Bangkok ke Krabi makan masa 12 jam taw hehehe memang penat bontot dan kaki aku dalam tu... oh ye, pakej 800 baht ni siap dengan buffet... sedap weyh tapi tak dapat makan banyak-banyak, sebab masatu pergi tandas lama sangat huhu sedihhhh masa time aku, buffet dia Bubur Nasi Thai sebab waktu kami makan

Thursday, August 27, 2015

#bujangvacation #ktkk (Bahagian 1 - Bangkok)

بسم الله الرحمن الرحيم


Dan akhirnya #teambujang tak sembang haha ni semua terima kasih pada Jud yang terus buat keputusan beli tiket kapal terbang, pastu dengan kuasa aku ajak lah beberapa orang. Sepatutnya 7 orang tapi Arep batalkan percutian last minit... Kitaorang rancang ke Thailand bermula dari Bangkok dan teruih ke Krabi. Rancangan asal nak pi Phuket sekali tapi tak jadi sebab nak jimat masa padahal kitaorang kat Thailand seminggu weyh haha


Jam dekat Thailand ni lambat sejam dari Malaysia. So, sebelum korang pergi sana, sila lah cari info waktu solat dan bawa kompas kiblat sebab kat sana bukan negara Islam. Kitaorang pergi Thailand ni bukan rancang sangat pun nak pergi mana sebab

Keburukan Memberi Makan Kepada Haiwan Liar

بسم الله الرحمن الرحيم



Topik ini sangat bagus untuk dibincangkan dan memberi kesedaran serta ilmu untuk semua lapisan masyarakat. Tentu ramai menyangka memberi makanan kepada haiwan liar adalah salah satu cara untuk mengekalkan populasi mereka ataupun lebih senang orang cakap haiwan liar itu akan dapat hidup lebih lama lagi. Sebab dia dapat makanan ketika ia lapar. Sangkaan itu sebenarnya adalah salah. Aku akan cuba berikan sebab mengapa ia tidak digalakkan.

Makanan Manusia Tidak Sesuai Untuk Haiwan Liar
Kandungan nutrisi dalam makanan yang manusia makan tidak sama dengan keperluan nutrisi yang diperlukan oleh haiwan liar. Perut mereka tidak diciptakan untuk makan makanan apa yang manusia makan terutama makanan yang diproses seperti roti, aiskrim, coklat  dan sebagainya. Kesan seterusnya akan menyebabkan masalah kesihatan pada mereka. Sistem pencernaan mereka bersesuaian dari pelbagai jenis makanan yang tersedia di habitat mereka.

Sunday, June 14, 2015

Kiara Ahli Keluarga Baru

بسم الله الرحمن الرحيم


Dah lama rasanya nak bela Kucing tapi asyik tak kesampaian. Sejak kecil, aku bela Kucing tak pernah lama. Tu pun Kucing yang datang rumah. Kita bagi makan terus melekat kat rumah. Tapi, tahu-tahu je lah kalau Kucing betina ni, penarik Kucing jantan supaya datang pastu pancut sana sini sampai baju di ampaian bau hancing. Memang tak pernah Kucing jantan datang rumah aku untuk menawarkan diri untuk dibela... haha

Baru-baru ni aku semangat pergi ke kedai haiwan peliharaan yang terkenal dalam

Thursday, January 15, 2015

Pelbagai Ragam Sahabat UPM

بسم الله الرحمن الرحيم


Agak tersentuh bila Pudin post video ini. Apa yang terkandung dalam video ini memang