Saturday, January 12, 2013

Terpaksa Lepaskan Chinchilla

بسم الله الرحمن الرحيم



Haaa aku dapat Chinchilla plak dah ke? hehehe Cerita dia camni,,, aku dapat offer dari senior bahawa kawan dia nak let go Chinchilla pada dia tapi dia tak boleh nak jaga... haha mesti pening kan... pendek cerita, aku juga dioffer untuk menggantikan
dia menjadi penjaga Chinchilla sepasang dengan percuma! huhu Ok serius keExcitedan telah menular di dalam diri, tapi sebelum apa-apa pergi tanya member pets yang pernah bela Chinchilla... huuu setelah perhati dan berfikir tentang pro dan cons... aku terpaksa lepaskan Chinchilla tu pada orang yang layak.... huuuuu melepas nak bela Chinchilla....

Antara ciri-ciri yang perlu dititikberatkan dalam penjagaan Chinchilla :
  • Chinchilla tak boleh suasana, keadaan dan cuaca panas
  • Tak boleh letak di luar rumah
  • Keadaan sejuk basah tidak boleh
  • Keadaan sejuk kering dibenarkan
  • Bulu sangat halus mulus giler boleh lekat kat dinding
  • Mudah gugurkan bulu sebagai self defensive dia
  • Pantang bagi orang yang ada asma dan seumpannya
  • Tak boleh bela dalam akuarium
  • Dustbath minimum sekali dalam seminggu

So, automatik Chinchilla akan terkeluar daripa wishlist... tata :-)


2 comments:

SYAFIQOH said...

leceh nak jaga eh muez?
ke ko ada asma?

muezz@blaz said...

yup leceh... sebab environment die tu yg susah... xbole panas... kite kalau kat rumah kat ruang tamu xbukak kipas pun dah rase panas... huhu aku takde asma tp adek aku xboleh hewan berbulu camni,,, die pernah kene jangkitan kuman kat jantung,,,,