Wednesday, January 23, 2013

Kenapa Nama Janggut Naga @ Bearded Dragon?

بسم الله الرحمن الرحيم


Bila orang tanya, haiwan apa ni? Penat aku menjawab panjang lebar sebab orang rasa pelik dengan nama tu... hehe takpe.. sebab ramai lagi yang tak tahu.. Ok jom tahu serba pengenalan Bearded Dragon ni.


Janggut Naga atau Bearded Dragon yang berasal dari Australia adalah penghuni tanah tetapi akan memanjat dan berjemur di atas batu atau dahan-dahan pokok. Bearded Dragon ni diurnal(aktif waktu siang). Ciri-ciri Naga mereka adalah sisik berduri disusun dalam baris dan kelompok yang ditemui pada leher dan belakang kepala, yang boleh berkembang seperti insang apabila diancam. Sisik berduri ini digunakan untuk menakutkan pemangsa tapi sebenarnya tak tajam pun. Spesies ini juga memaparkan isyarat dengan "melambai tangan" kerana ini adalah untuk menunjukkan penyerahan antara naga. Mereka juga mempunyai sifat "kepala terlonjak" untuk menunjukkan dominasi. Mereka mempunyai keupayaan untuk menukar warna semasa cabaran persaingan antara jantan lain, dan sebagai tindak balas kepada perubahan suhu dan rangsangan lain, seperti menjadi hitam untuk menyerap haba. Jangka hayat mereka adalah lingkungan 7 - 10 tahun! Matang pada umur hampir setahun iaitu 10 - 18 bulan! Saiz paling besar panjang lebih kurang 16 - 24 inci bersamaan 300 - 460mm manakala berat 350g - 600g.



Bearded Dragon ni adalah omnivor (sayur hijau dan serangga hidup) so tak bosan la kita nak bagi makan benda yang sama je... hehe Tapi makanan utama dia adalah serangga hidup seperti cengkerik. Makanan berubah mengikut saiz dan umur. Waktu baby bagi lah BuffaloWorm/MealWorm. Apabila dah besar boleh lah bagi tikus tu... hehe nyum3



Bearded Dragon ni adalah pets yang sangat indah sebab perangainya lembut dan jinak kepada manusia serta senang dihandle. Dia juga sentiasa ingin tahu dan prihatin pada persekitarannya. Antara ciri-ciri yang istimewa mereka ialah melambai tangan, kepala terhangguk-hangguk dan penggali. Pastikan anda menjaganya dengan baik.

11 comments:

Rizal Murad said...

Menarik mesti mahal bearded dragon ni.. :)

muezz@blaz said...

yup, lebih mahal daripada iguana sebab dia main dengan variasi warna hehe

a.r.e.p a.h.m.a.d said...

Bestnyaaa.....
Tak sabo rasanya nak merasa membela haiwan comel ini...
:'D

muezz@blaz said...

hehe sabar ye... lagi sikit hari je

Cik Alin said...

muez memang sgt berbakat^^ kalau jadi animal journalism pun bagus kan? :) good luck, good luck^^ btw, nora dah tukar blog, my blog is sayapyangluka.blogspot.com good luck muez!

muezz@blaz said...

hehe tak mau la jadi Journalism haiwan... huhu terima kasih Nora :-)

Anonymous said...

Wow, incredible blog layout! How long have you been blogging for?
you made blogging look easy. The overall look of your web site is magnificent, as well as the content!
Feel free to surf my web-site - Animal Info

Anonymous said...

This is my first time visit at here and i am in fact impressed to read everthing at single place.
Also see my page > poltergeist

Anonymous said...

These are really wonderful ideas in concerning blogging. You have touched some nice things
here. Any way keep up wrinting.

Feel free to surf to my web blog wordpress

Anonymous said...

Very shortly this web page will be famous among all
blog viewers, due to it's good articles

Feel free to visit my website ... wordpress deveveloper

Anonymous said...

Does your blog have a contact page? I'm having trouble locating it but,
I'd like to send you an e-mail. I've got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing.
Either way, great website and I look forward to seeing
it expand over time.

Here is my page - make money online