Thursday, January 24, 2013

Details Tentang Barang Bearded Dragon (1)

بسم الله الرحمن الرحيم

Entry ini hasil lanjutan post Persedian Bearded Dragon. Sebelum ni dah tengok harga semua barang-barang yang aku nak beli dan ada yang mahal, ada yang membazir dan sebagainya... Ok ni nak cerita kenapa harga macam tu...



Kaca Terarium EXO Terra adalah perumahan yang ideal untuk reptilia dan amfibia yang direka oleh herpetologists Eropah. Pintu pembukaan depan membenarkan akses mudah untuk penyelenggaraan dan memberi makan. Satu kunci yang direka khas akan menghalang daripada haiwan anda melarikan diri dan pintu boleh dibuka secara berasingan. Atas pengalih-udaraan skrin penuh membolehkan UVB dan penembusan inframerah, dan boleh ditanggalkan untuk akses mudah manakala menghias atau pembersihan. Di belakang penutup skrin 5 wayar closable atau teluk tiub di kedua-dua belah pihak untuk memasang alat-alat lain seperti Air Terjun, Sensor dan lain-lain. Plat bawah Terarium yang dibangkitkan untuk melancarkan pemanas substrat untuk memanaskan sebahagian daripada permukaan tanah. Depan tambahan tinggi tetingkap tetap sesuai untuk lapisan tebal substrat (untuk reptilia penggali), akuatik bahagian (paludarium) atau untuk melancarkan den EXO Terra reptilia. Latar belakang semula jadi dalam warna yang sama seperti semua barangan EXO lain hiasan Terra (Bekas minuman, Air Terjun, Batu Jemur, Bukit anai-anai dll) dan menyediakan satu dimensi memanjat tambahan.
  • Pengudaraan Tingkap Depan
  • Dwi Pintu untuk mengakses pembukaan
  • Kalis air di bawah
  • Ada bingkai di bawah
  • Penutup Jaringan keluli tahan karat (stainless steel)
  • Kunci/Lock untuk mengelakkan haiwan lari
  • Boleh putar penutup skrin kunci
  • Lubang penutup untuk wayar atau tiub
*Yang ini aku tak beli dulu sebab masih kecik dan ditambah lagi bajet takde... hehe tapi yang ini sesuai dah untuk mereka. Harga RM570





Makanan Premium Naga EXO Terra adalah diet yang digubal untuk memastikan tahap pemakanan yang betul untuk pertumbuhan dan kesihatan jangka panjang Bearded Dragon. Formula yang menyediakan pemakanan yang lengkap dan seimbang untuk spesis Agama dan lain-lain reptilia omnivor. Semua bahan-bahan ini telah dipilih dengan teliti untuk kualiti dan penghadaman mereka dan tiada pewarna tiruan atau perisa tambahan. Makanan Premium Naga EXO diperkaya dengan tahap optimum vitamin, mineral dan asid amino supaya tiada makanan atau makanan tambahan lain yang diperlukan.

Makanan pelet boleh didapati dalam dua formula iaitu Juvana dan Dewasa. Formula juvana khas adalah lebih tinggi dalam protein untuk menggalakkan pertumbuhan dan formula dewasa adalah lebih tinggi dalam serat untuk memastikan penyerapan nutrien yang betul.

Kandungan nutrien adalah tertakluk kepada kemerosotan apabila terdedah kepada cahaya. Beg 'Pelindung Pemakanan' menghalang cahaya daripada meresap, mengekalkan nilai nutrisi makanan pada tahap maksimum. Semua vitamin B, termasuk Asid Folik (daun hijau) akan musnah selepas pendedahan cahaya dalam tempoh seminggu. Contohnya apabila dibungkus dalam bekas plastik yang telus/lutsinar. Cahaya juga akan menghitamkan barangan makanan, menggalakkan kemerosotan daripada pengikat dan mengaktifkan enzim awal. Beg "Pelindung Pemakanan" juga terkunci dalam aroma dan perisa. Zip membolehkan penyimpanan selepas dibuka dengan mengurangkan jurang udara, memanjangkan nilai pemakanan makanan dan menjaga dalam rasa dan aroma. Semua beg adalah nyah CO2 untuk mencegah pencemaran dengan pepijat berbahaya.

*Kebiasaannya makanan pellet lebih kontroversi dipersoalkan... sedangkan makanan fresh segar dan hidup kan ada... Bergantung pada kepercayaan masing-masing. Kalau aku beli je in case kalau makanan takde, kedai tutup dan sebagainya... Lagipun formula dia tu banyak kandungan nutrisi lagi-lagi sumber Protein yang cengkerik tak bape nak banyak sangat.... Harga RM15 - RM30




Bekas Makanan EXO Terra PT-2813 mempunyai bentuk batu yang sangat semulajadi dan realistik di luar dan licin di permukaan di bahagian dalam. Mangkuk disalut untuk mencegah pertumbuhan bakteria berbahaya dan membuatkan ianya mudah untuk membersihkan. Warna semulajadi neutral membolehkan integrasi mudah di padang pasir, tropika atau mana-mana jenis Terarium. Ianya juga sangat stabil dan tak mudah diterbalikkan oleh reptilia anda.

*Bekas ni sesuai untuk air gak... Sebenarnya bekas ini adalah optional... Untuk letak sayur ke... tapi aku masih kena buat pilihan lagi... kita tengok yang seterusnya... Harga RM10







Air tersejat dengat cepat di dalam Terrarium kerana suhu yang panas. Ditambah pula dengan hakikat bahawa penduduk Terarium mempunyai kecenderungan untuk menumpahkan atau mengotorkan hidangan air mereka, membuatkan kita perlu menukar atau refill hidangan air setiap hari! Jadi Takungan Air EXO Terra ini boleh menghapuskan masalah ini dengan menyediakan sumber air yang segar dan bersih berterusan serta takungan ini melindungi bekalan air dari reptilia dan serangga.

Air Takungan EXO Terra menyediakan reptilia dan invertebrata dengan sumber air bersih dan segar secara berterusan. Lembah atau cekungan kecil menghalang haiwan dari terjatuh atau tertumpah air, manakala skrin menghalang serangga atau reptilia kecil dan amfibia daripada memasuki takungan. Bentuknya yang kelihatan semula jadi seperti batu sangat sesuai untuk mengintegrasikan ke dalam mana-mana jenis persediaan Terarium.

*Not bad benda ni... air pun boleh tahan lama.. tak macam bekas minuman PT-2813 yang mudah dicemari oleh haiwan itu sendiri... huhu Harga RM33.50








Bukit Anai-anai EXO Terra adalah bantuan untuk memudahkan Reptilia dan Amfibia memakan serangga. Ia mengurangkan jumlah suplement diperlukan kerana ia mengekalkan serbuk berlebihan yang kemudiannya boleh diguna semula. Alat ini menghalang sisa vitamin terjatuh atau tertinggal di substrat, yang mungkin berbahaya kerana ia boleh menjadi pelabuhan bakteria berbahaya terutama dalam keadaan Terarium yang lembap.

  • Tidak kucar-kacir atau bersepah
  • Menjimatkan suplement berharga
  • Merangsang tingkah laku makan semulajadi
  • Sesuai untuk cengkerik 'diselaputi' dengan vitamin
  • Kelihatan semula jadi
  • Mudah untuk membersihkan

  1. Tuangkan serbuk suplemen ke dalam bahagian Bukit anai-anai.
  2. Tambah maksimum 10-20 cengkerik (bergantung kepada saiz).
  3. Tutup dan goncang perlahan-lahan sehingga semua serangga 'bersalut' dengan serbuk.
  4. Letakkan Bukit anai-anai dalam Terarium.
  5. Keluarkan plag.


*Style tak alat nih? haaa lagi satu its more like natural lah... baru best untuk tengok... lagi satu sebab mudah untuk penyelengaraan... Harga RM40







Bekas Ulat EXO Terra membolehkan reptilia untuk melihat makanan mereka, tetapi mempunyai gegelang yang direka khas untuk menghalang mealworms dari melarikan diri. Vitamin dan mineral tambahan juga boleh ditambah kepada hidangan serta sebarang serbuk berlebihan boleh diguna semula. Bekas Ulat EXO Terra dibina dalam dua bahagian untuk memudahkan pembersihan. Mealworm perlu dibekaskan apabila mereka diletakkan dalam terarium kerana mereka akan cepat 'melarikan diri' dengan menggali ke dalam substrat. Kemungkinan mereka akan kekal tersembunyi sehingga mereka boleh berubah bentuknya ke kumbang yang tidak boleh dimakan. Tak pun, mereka akan mati, terurai dan akan mewujudkan satu jamuan bakteria berbahaya. Bekas Ulat EXO Terra menghalang mealworm dari melarikan diri, manakala membolehkan mereka untuk kekal dilihat kepada penduduk Terarium.

*Benda ni sangat berguna... so aku memang kena buat pilihan sebenanrya... hehe tapi kannn... sebenarnya dua-dua berguna sebab untuk Bearded Dragon yang kecil perlukan ini manakala nanti bila dah besar nak makan cengkerik kena lah guna Bukit Anai-anai tu... tak pun dengan alasan makanan nak variasi hehehe Harga RM19





Kekurangan kalsium adalah masalah utama pemakanan dalam Reptilia belaan. Serbuk Kalsium + D3 EXO Terra adalah Serbuk Tambahan yang mengandungi tahap tinggi Kalsium bebas Fosforus serta jumlah yang seimbang vitamin D3 untuk penyerapan kalsium yang optimum serta untuk membantu memastikan kesihatan jangka panjang. Vitamin D3 membantu dalam penyerapan kalsium yang betul dan adalah penting bagi reptilia belaan yang tidak terdedah kepada cahaya matahari semula jadi atau cahaya ultraungu.
Serbuk Tambahan Kalsium + D3 EXO Terra adalah makanan pelengkap untuk reptilia.


Arahan Pemakanan
Sayur-sayuran dan Buah-buahan:
Kisar 1/2 sudu Serbuk Tambahan Kalsium + D3 EXO Terra dengan 1/2 sudu Serbuk Pelbagai Vitamin EXO Terra setiap 500g sayur-sayuran buah-buahan dan bercampur.

Serangga:
Teliti campuran nisbah 1:1 Serbuk Tambahan Kalsium + D3 EXO Terra dan Serbuk Pelbagai Vitamin EXO Terra dalam bekas dan menambah serangga hidup. Tutup dan goncang perlahan-lahan sehingga semua serangga "disaluti". Tiada tambahan lain diperlukan.

Selepas buka, sila simpan di tempat yang sejuk kering.

Petua:
Gunakan Bukit anai-anai EXO Terra untuk cengkerik diselaputi atau serangga lain, ia menjimatkan tambahan boleh digunakan semula dan menyebabkan Terarium sentiasa bersih!

*Harga RM6 - RM23 mengikut gram






Kebanyakan Reptilia dan Amfibia tidak berupaya mendapatkan vitamin dan kesan mineral yang mereka perlukan dari diet yang kita beri. Serbuk Pelbagai Vitamin EXO Terra dirumus untuk memenuhi keperluan pemakanan Reptilia dan Amfibia bersempena dengan diet harian mereka. Ia mengandungi tahap vitamin, asid amino dan kesan unsur surih yang penting untuk pengeluaran tenaga, pertumbuhan, pembiakan penyelenggaraan, dan banyak fungsi badan yang lain. Ianya juga mengandungi Vitamin A dan Beta Karotin.

*Harga RM11- RM85 mengikut gram. Ok bila fikir balik, bila sebuk vitamin ni dah ada, tak payah la kan aku beli pellet.. ok Cut Cost lagi... hehe








Latar Belakang Batu Terarium dari EXO Terra adalah sesuai untuk mengintegrasikan latar belakang yang mempunyai kelihatan semula jadi. Ia mewujudkan habitat yang pelbagai dimensi yang sesuai dan reptilia boleh memanjat atau ianya boleh digunakan untuk mencantikkan rupa semulajadi Terarium anda. Semua barang hiasan EXO Terra yang asli, warna dan tekstur Latar Belakang Terarium Batu telah dipilih untuk mewujudkan persekitaran yang sempurna serta harmoni, lembap atau kering. Rabung mendalam di belakang adalah untuk menyembunyikan wayar atau tiub dari pam atau Batu Gelombang Haba. Latar belakang ini dibuat dari polistiren hitam tanpa toksik, jadi ia dapat menyembunyikan segala kerosakan(berbeza polistiren putih yang apabila rosak akan jelas kelihatan lapisan yang rosak). Polistiren ini mempunyai kelebihan penebat dan mudah untuk dipotong mengikut mana-mana saiz Terarium.

*Harga RM20 - RM40 mengikut saiz. Sangat sesuai untuk deko Terrarium...



Sebenarnya ada lagi tapi kan... akan disusuli kemudian sebab barang-barang ni sangat susah dan rumit untuk buat pilihan! Kontroversi pun ada dalam kalangan Pencinta Bearded Dragon ni. Ini lah cabaran dan halangan membela Bearded Dragon.... huhu nanti aku cerita pasal lampu dan substrat plak... Lampu ni lah membuatkan aku tak tidur malam.... ececehh


No comments: