Tuesday, March 20, 2012

Jangan nak Tensyen sangat la kan -.-'

بسم الله الرحمن الرحيم

Sejak menjak ni ketensyenan aku menaik dan susah nak turun. Tak tahu nak cakap apa dah. Baru sedar diri ini tak dapat kawal stress tu dengan baik walaupun sebelum ni aku pernah buat presentation kat kelas pasal stress kat Matrikulasi dan kat UPM ni...haha entah la weyhhh seingat aku, aku lah orang yang paling ceria serta gembira je.... ok la gini... stress tu aku boleh je kawal, sebab tu aku boleh gelak ketawa, bergurau? haha tapi bila orang buat sesuatu ketika aku
tensyen, aku terkadang termarah....hehehe soriiii

Bila marah itu perlu, taknak dan tak boleh plak nak marah.
Tapi bila bukan masa untuk marah, dia akan spontan keluar...
Hahaha serius soriiiiiiii sangat!!!!

Fakta menarik untuk diri aku ialah aku memang tak reti marah orang..... hahaha
Hmmm sape yang kenal aku tahu la perangai aku camne....hahaha



Kebanyakan mereka-mereka semua suka kalau aku tensyen....cisssss aku cakap kat dyowang tensyen kat KMM lain dengan tensyen kat UPM ni.....haishhhh



Kat sana kalau aku tensyen memang aku suka cekik orang,,,,,haha geram! Apa yang lawaknya pun aku tak tahu.... -.-' Sebenarnya aku tensyen ni kan sebab bukan hanya aku terlibat teater tu tapi banyak je perkara lain yang aku tak beritahu.... yang lain aku simpan je.... lagi satu bila aku tensyen, aku makan banyak dalam satu masa even satu hari just makan sekali or dua kali je....heeee tau tak, semua orang dah tegur aku makin sihat dan gemuk & kawan-kawan yang lain dok perli aku.... bukan sorang dua, ramai,,,!!!! hahaha dulu aku tak pernah kisah bab badan naik tapi bila melihat kesihatan aku yang semakin meruncing, better ambil pemakanan diet yang sihat la... bukan terus tak makan ye,,, aku bukan nak kurus tapi nak badan yang sihat, tu jeee ;-) so sekarang aku memang exercise petang-petang... hopefully ia berjaya lah sebab segala-galanya milik Allah ;-)



Terima kasih atas nasihat tu, aku memang susah la nak kawal diri if kena buat kerja banyak dalam satu masa, so jangan la serah aku banyak kerja except assignment la....hehe

Bad telefon aku tadi, tanya apsal tensyen, ceciter sikit kan,,,,huhu sangat terharu dan aku rasa macam nak nangis,,,,haha so aku pun cerita la..... dia cakap, rajin-rajin lah bangun malam, buat solat sunnat, berdoa... yup itu adalah yang terbaik sebenarnya.... ;-)

Yang lain-lain pun sama, terima kasih la atas segala nasihat dan buat aku ketawa even korang suke kan aku tensyen,,,,haha kalau nak tahu, geng KMM aku, aku boleh dikategorikan adik bongsu dyowang... sebab aku ni paling mengade, manja sangat!!!! hmm ntah la memang aku selalu dimanjakan kowt kat rumah....haha tapi lau ada orang nak gedik-gedik ngan aku, memang aku tak layan lah kan....hahaha jahat tol aku...

Sebab aku lah paling lemah, aku lah paling kebudak-budakan, aku lah tempat buli dyowang, aku lah tempat luahan perasaan, aku lah tempat simpan rahsia, aku lah tempat untuk bergurau.... dan paling best aku selalu dibelanja....haha mungkin sebab aku selalu tunjuk muka kesian kowt....hahaha 

Alhamdulillah semakin hari aku dapat reda kan stress aku tu... betul kata sahabat-sahabat aku ni, inilah erti hidup. Baru ku sedar betapa besarnya hidup ini... diaorang nasihat supaya aku jadi orang yang kuat serta tabah! Berani katakan taknak kalau taknak, jangan sibuk duk jaga perasaan orang lain,,,, wuwuwu insyaAllah la,,, aku kesian tapi nak buat camne..... diri aku sendiri tak kesian ke....huhu hurmmmm insyaAllah segala-galanya ;-) I'll try my best!!!!

Paling penting, ingat Allah.... berzikir la selalu tika hati lara... banyakkan menghadap dia.... huhu

9 comments:

nurulfarhanirozali said...

ohh, selalu dapat cerita hang tensyen daripada mirae..hehehe, lawaknye.
tapi takpelah..kalau nak rasa marah ke tension ke..biarkan cuma jangan biar smpi melarat. janganlah kamu marah dan ianya berlanjutan..yakni, banyak kerugian yg terpaksa kamu tanggung dan yang paling jelas adalah kurangnya pahala dari Allah swt. haaa, jadi, chill je kay? bak kata kawan2 ko di atas sana. huhu ^_^
satu pengakuan yg bagus bila ko cakap ko xreti marah orang! haha, memang pun..tapi kene ada skill mcm mana nak tegur orang..Marah xdiperlukan disini..tegur sangat perlu..sebab dari teguran lah wujudnya ukhuwahfillah antara ummah. especiall, dah jadi ketua darjah kan sekarang Muezzudin? keh keh keh :3 apa2pun, ikutlah nasihat kawan ko yg Bad tuh, memang kau kene lah berdating dgn Allah dengn lebih kerap mintak supaya Dia tenangkan hati kau. Ingat kan, bila mengingati Allah je hati akan tenang. Zikrullah di mana2 sahaja anda berada. tgh naik motor nak gi kelas..selawat, zikir..masyaAllah tabarokallah..limpahan Rahman dan Rahim dari Dia ke atasmu wahai kawanku :) soo, pelihara diri, akhlak, cinta Allah dan Rasulullah saw. saya mendoakan kamu berjaya menjadi seorang mukmin yang soleh dan berjaya di sisi Allah. Aminnn. :D

muezz@blaz said...

huhuhu btul tu fany... aku kekurangan makanan rohani ni,,,, ermmm

nurulfarhanirozali said...

huhu. erm, tahu pun anda kekurangan makanan rohani. so..kene lah cepat2 bagi makan hati kamu, jiwa kamu n minda kamu makanan yang sepatutnya mereka dapat..supaya semuanya teratur dan tersusun atas keberkatan Allah. haaa, bila senang semua kerja pun jalan. okay, lepas ni jangan tensyen2 lagi..jangan asyik marah2 je..instead of marah2 try to bersabar..mesti kau pun tahu banyak cara nak atasi semua ni kan. nak ngn tak nak je untuk melakukannya. huhu. so goodluck in ur life. walaupun kisah perjalanan hidup kita berbeza tapi ada satu je yang semua manusia mukmin sama..yakni jalan menuju keredhaan Allah swt. sambil memohon minta petunjuk.sebb xsemua perkara baik tuh, baik disisi Allah swt dan begitu juga sebaliknya..huhu ^_^

muezz@blaz said...

baiklah... terima kasih atas kata2 yg memberangsangkan.... hehehe

nurulfarhanirozali said...

huhuhuhu :D
Afwan akhi :)
Humm, jadi dah tahu apa perlu buat kan.jadi cepat2kanlah perlakuan yang baik.semoga hidup kita dibawah barakah Allah swt. Susah hidup kalau xde keberkatan ni. Dan jadilah anak yg baik.keberkatan Allah datangnya dari keberkatan ibubapa kita yg tersayang tuu.. hihi

Membina Identiti said...

Salam bro,
Mungkin sebab terlalu banyak amanah dan tanggungjawab dipikul semester ni, kan tu perkara paling berat. Maka kuatkan diri. Universiti ni memang medan mencabar dan dicabar.

Pasal berat tu, aku rasa diaorang saja nak main cuit-cuit, tolak tarik dengan kau tu. Dari segi BMI, aku rasa kau masih ideal.

Kembali kepada matlamat asal.

muezz@blaz said...
This comment has been removed by the author.
muezz@blaz said...

@membina identiti : haha thanks ea,,, yup sy mmg sedar akn itu, terima kasih,,,, dok main difikiran spe la kamu ni ye,,,hehehe sbb tahu berat ideal aku bagai....hahaha

Membina Identiti said...

Tak lama lagi tahu la tu.. Yang penting jangan pernah berhenti post benda yang elok..^^