Tuesday, December 27, 2011

Kisah Haiwan di UPM (1)

بسم الله الرحمن الرحيم

Taknak cakap lelebih sebenarnya tapi memandangkan banyak giler la hai manusia sekarang ni tak hormat makhluk lain yang Allah ciptakan ney... Tengok je lah sesame manusia pun bergaduh apatah lagi dengan makhluk lain,,, no wonder la. Ye, aku memang pecinta haiwan, bukan haiwan saje tapi pecinta alam jugak,,, alam ni kita kena jaga, tiada alam, kita tak boleh hidup, kita saling bergantung. Sebelum tu, kalau korang nak tahu, bumi ni tak setuju nak bagi tanah untuk penciptaan manusia, alasan dia : akan memusnahkan dia punya khazanah Allah ini, merosakkan bagai apa yang Allah telah ciptakan serta buat Allah murka. First Allah mengutus Malaikat Jibril turun ke Bumi minta tanah. Malaikat demi malaikat turun meminta tanah sehingga akhirnya Malaikat Izrail, barulah Bumi bersetuju bagi tanah untuk penciptaan Manusia. Korang boleh fikirlah la kan... sekarang aku rasa, Bumi mesti rasa sedih dan kecewa dengan tindakan manusia-manusia yang merosakkan Bumi serta makhluk lain,,, mungkin kalau dia dah tak tahan, dia berdoa kat Allah bagi kiamat serta azab terus kepada manusia,,,hmmmm takut! Apa-apa pun, manusia lah penyebab bumi ni musnah,,, ini telah dibuktikan dalam Al-Quran :

Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat). (Ar-Ruum 30:41)

OK, jom kita tengok antara isu haiwan yang berlaku di UPM...

Singkirkan Anjing Liar


Petak merah tu emo giler... memalukan diri sebenarnya bila
mempertahankan diri dengan emosi walaupun kau rasa diri kau betul. Aku masa tu pun agak nak berbalas dengan emo jugak tapi aku fikir betul-betul,,, hmmm kalau aku emo, aku sama je la macam dia. Emo ni sebenarnya tak selesaikan masalah. Aku nak bagi jawapan biar terkesan kat hati tak reti. Nasib petak hijau tu tolong terangkan, bagus seyh,,, huhu tak sangka panjang dia komen,,, hahaha senyap terus!

OK, berkenaan isu atas ni, apa pendapat korang? Memang betul anjing tu cari pasal, kejar orang. Ya memang aku akui, tapi nak settle guna cara rasional lah. Berfikiran berlandaskan al-Quran dan Sunnah. Aku bukan nak backup haiwan secara buta. Aku pun pernah kena kejar anjing. Kucing pun pernah cari pasal dengan aku sebab jatuhkan makanan BBQ aku yang banyak! Tapi kita manusia kan, ada akal kan,,, hmmm Ada sebab mengapa dia berbuat sedemikian. Haiwan tahu lapar, cari pasangan, melindungi diri dan tempat tinggal je. Allah tak bagi dia akal untuk berfikir, come on la manusia... fikirlah....

Hehehe ok,,, taknak citer ni lah,,, gaduh je kejenya,,,,huhu

3 comments:

Noor Amirah Mohd Nor said...

terbaik dari ladang~

a.r.e.p a.h.m.a.d said...

muez...ko tau x...
lama masa aku ambil bc semua ni...
yg plg xleh blah...aku bc gambar ko td...siap nk like...then tepiker xleh like...mcm bc kt FB btul2....lawak gler...

Bila pikir blik...susah gak nk tangani masalah korg ni...memg anjing tu jahat sgt kew???memg bnyk sgt kew???memg sampai xleh nk g kelas kew???abb aku xde kat situasi situ...then klw aku backup pon...org ckp aku pecinta haiwan,sbb tu aku ckp cmtu...tp aku setuju sgt ckp ko tu...jgn bercakap atau bertindak mengikut perasaan or emosi...memg xkemana...wat rugi jew...

Pandangan aku, pihak MPP or pihak berwajib yg kena tangkas & cekap wat kerja,jgn ckp tggu...memg lah diowg bnyk lg benda nk kena buat...tp tanggungjawab tu pun penting gak...(apa aku merepek ni)
harap ko fhm...bkn apa...aku fhm sgt isu2 mcm ni memg lmbt nk settle...dia kena ada org tengah or org yg betul2 'KUAT' or 'BERANI' untuk ketengahkan isu ni...terus ke saluran yg sepatutnya...maksudnya dia kena sentiasa ingtkan akan isu ni...bkn untuk apa...untuk MEMPERCEPATKAN proses perbincgn...klw x...isu ni akan tertangguh & xde penyelesaiannye...aku rasa lah....memg payah bila keadaan cmni kan???xpe...aku fhm...ko teruskan jew niat suci kita tu..buat yg terbaik untuk mereka (anjing2 tu) dan seharusnya untuk kebaikan kita juga...huhuhu~~~

yg psl kembiri ni...eh btul ke kuda xleh???hahahaha.....boleh wat mati kot klw kena buang dia punyer tu...hahaha~~~~
just joke...
:'D

nway....aku suka sgt entry kali ni..good Job...
walaupun aku di UiTM...tapi bab2 haiwan di UPM tu terasa aku terlibat sama...Good Luck..

Peace No War

muezz@blaz said...

haha ok,,,sgt klaka,,,,haha
entahla,,,biarlah dyowang setle
malas dah nk bertekak,,,huhu
smpai bile2 xsettle lau asyk memperthnkn masing2,,,hehehe

yg pnting ckup la tu pndapt2 tu,,,so bolehla pihak yg spatutnya bace n pham,,, ambil jln penyelesaian... insyaAllah aminn...